Ansvarsfullhet
För Finlandiahuset är ansvarsfullhet och hållbar utveckling inte bara ord på papper. För oss är de hörnstenarna i vår verksamhet och konkreta gärningar för en bättre morgondag. Oavsett om det handlar om vardag eller fest, är allt vi gör certifierat åtagande för hållbara mål – för miljön, samhället, ekonomin och människors välbefinnande.
Finlandiahuset Ab:s åtagande stöder Finlands samhällsåtagande samt främjar genomförandet av FN:s Agenda 2030 för hållbar utveckling. I Finlandiahusets åtagande ingår hela Finlandiahuset tillsammans med sina samarbetspartner.
Finlandia-talo Oy uppfyller kraven i följande ledningssystemstandard:
ISO 14001:2015.
Vårt verksamhetsstyrningssystem styr ventilationen, uppvärmningen och kylningen av våra lokaler. Vi använder koldioxidfri vattenkraft. Vi sparar på vår vattenförbrukning.
Vi sorterar och återvinner avfall. Vi vägleder våra kunder i sorteringen. Vi övervakar och mäter regelbundet våra avfallsslag. Vi återvinner även porslin för återanvändning.
Vårt ledningssystem är certifierat enligt ISO 14001 kvalitetsrevision. Vår verksamhet styrs av uppsatta mål samt vårt företags goda förvaltningssätt. Vi följer ISO-certifierade processer, arbetsmetoder samt våra värderingar.
Finlandiahuset är Helsingfors stads klimatpartner sedan 2019. Vi minskar den miljöpåverkan som vår verksamhet orsakar. Vi använder miljömärkta produkter.
Finlandiahuset har steg för utsläppsminskningar enligt Helsingfors stads riktlinjer för ett Kolneutralt Helsingfors 2035.
Finlandiahuset satsar på energieffektivitet, ökad användning av förnybar energi, minskning av avfall samt låga utsläpp i syfte att uppnå klimatneutralitet.
Lilla Finlandia är en “Välj mer ansvarsfullt”-mötesplats. Finlandia Cafe&Wine uppfyller också kriterierna för “Välj mer ansvarsfullt”.
Tack vare vår kompetenta personal erbjuder vi professionell service. Vi samlar aktivt in feedback från våra kunder för att säkerställa kvaliteten på vår verksamhet. Vi följer regelbundet upp den feedback vi får och vidtar omedelbart nödvändiga korrigerande åtgärder. Vi har en modell för omedelbar uppskattning och kompensation riktad till våra kunder gällande kundfeedback och kvalitetskontroll.
Samma kvalitetskontrollkriterier gäller också för hela vår servicekedja. Vi åtar oss att våra nyckelpartners följer våra kvalitetskriterier. Vi upprätthåller en kontinuerlig dialog och utvecklingsarbete inom ansvarsfullhets- och hållbarhetsfrågor.
Finlandia-restaurangen anslöt sig till programmet Stegvis mot eko år 2015 och är fortfarande på steg fem i programmet. Finlandia-restaurangen har uppnått ***i programmet ”Luomua-ravintola” (Ekologisk restaurang).